Editia curenta

Navigand pe vreme de furtuna


„Sunt sigur ca Adevarul Holding va iesi mult mai bine din criza decat a intrat, presupunand ca va exista o iesire din criza. Daca faci lucrurile bine si meticulos, la un moment dat ti se vor intampla lucruri bune”, spune Peter Imre, Directorul General Adevarul Holding, intr-un interviu care abordeaza multe dintre intrebarile si punctele de incercare ale lumii afacerilor in care Adevarul Holding este si un arbitru (prin topul Forbes, bunaoara), dar si un jucator pe piata de media. Aceasta pozitie de unicitate ii permite sa priveasca simultan ambele fete ale monezii si sa ajunga la concluzii aflate uneori in contra curentului general de opinie.

Interviu cu Peter Imre,
Director General Adevarul Holding
Ati lansat de curand topul Forbes 500 de miliardari, un proiect foarte frumos. A fost o concurenta, stim bine, intre topul Forbes si topul Capital, iar cine compara anul acesta cele doua topuri, observa o diferenta mult mai mare decat in alti ani. Ce considerati ca a determinat aceasta schimbare?
In primul rand, modelul de evaluare – prestigiul Top 500 Forbes Romania provine de la modelul de baza. In Statele Unite, de decenii, masura succesului, sarbatoarea succesului, recunoasterea succesului financiar in lumea afacerilor este celebrul Forbes 500. In Romania nu e cu nimic diferit si asta e partea buna a mesajului, ca si in Romania avem valorile americane bune.
Este interesant de vazut cum politica strutului e la atat de mare cautare si astazi, atat in randul oamenilor de afaceri, cat si in randul unei populatii mai largi. Inca din 2007-2008, economia mondiala sufera, se intampla transformari netraite pana acum. O buna parte a lumii a zis ca este o raceala care va trece, fara ca cineva sa incerce sa identifice fondul problemei. Cand cea mai mare banca din lume, Lehman Brothers, cade precum o constructie de carti de joc pe masa unui pusti de 16 ani, la o adiere de vant sau la deschiderea usii de catre mama care intra in camera sa verifice daca pustiul nu cumva fumeaza, lumea, atat cea politica, cat si cea financiara ar fi trebuit sa reactioneze putin mai responsabil decat au facut-o. Sigur, credem ca aici, la noi, clasa politica este cea mai proasta, cea mai avida de a strange voturi, cea mai dispusa sa faca orice pentru un vot, dar de la americani pana la italieni, nici unul dintre grupurile de politicieni care ar fi trebuit sa fie responsabili la momentul respectiv n-a facut nimic altceva decat sa considere, pentru trei voturi, ca problema nu e atat de mare – o machiem putin, o rearanjam, dam cu putin parfum la subsuoara si mortul va arata de parca s-ar pregati de bal. Nu!

Ati simtit ca oamenii de afaceri prezenti in topul de anul acesta au fost mai deschisi, mai directi vizavi de problemele cu care s-au confruntat in afaceri sau este prezenta in continuare aceasta politica de cosmetizare de imagine?

La evenimentul de lansare au participat in jur de 150 de oameni, la Gala Forbes au fost cam tot atatia. Am vazut o clasa de adolescenti speriati de ce va aduce examenul de maine. Fata de acum un an, cand vedeam oameni de afaceri puternici, sa nu spun aroganti, plini de ei, siguri pe ei si pe ce se intampla, acum am vazut un grup de adolescenti care isi framantau degetele si mainile si spuneau „Doamne, cum o fi la examenul de maine?”

Credeti ca acest lucru se datoreaza si volatilitatii afacerilor si veniturilor – sunt scaderi considerabile pe linia asta? Sau climatului de nesiguranta cu privire la ceea ce aduce ziua de maine?
Cand s-a lansat Forbes 500, a fost prezent si ministrul de finante al Bulgariei, un om, dupa parerea mea, de o integritate si de o desteptaciune financiara mult peste media europeana, unul dintre cei mai buni finantisti de astazi din Europa, cu certitudine. El a spus ceva de genul ca pietele financiare reactioneaza excesiv la semne relativ mici, iar la reactiile excesive ale pietei trebuie sa reactionezi si tu cu reglementari excesive – politicul si reglementatorii  reactioneaza in mod excesiv si asta amplifica excesele de toate felurile. Atata vreme cat perceptia pietelor e mai adevarata decat actiunile politicienilor si ale reglementatorilor, perceptia va conduce omenirea si lumea financiara. In perioadele de turbulenta financiara maxima, in perioadele de razboi, au fost momente cand 95-99% dintre oameni traiau extrem de greu, mureau de foame, afacerile o luau la vale si exista o mica, infima parte de speculatori care traiau bine. Astazi vad oarecum un grup minuscul de speculatori care trag firele din spatele scenei si care traiesc foarte bine pe spatele a miliarde de oameni. Sigur ca asta nu ia cu nimic din valoarea unui standard de recunoastere a succesului atat cat este el astazi. Cu atat mai mare e meritul acelora care au intrat in Forbes 500 anul acesta sau s-au mentinut in top intr-o astfel de perioada, in care nimeni nu are solutii, nu are previziuni sau certitudini.
Eu cred ca si cu dilemele avem un semn de intrebare pentru ca nu stim ce sa ne intrebam – incotro mergem, daca mai mergem undeva vreodata, daca nu trebuie sa ne regandim tot modelul comportamental, de consum, toate valorile de care vorbeam pana acum, societatea de consum, democratia, capitalismul, capitalismul libertarian; acesta e modelul sau o luam pe un model de socialism nemaifacut, nemaiintalnit, o social democratie, o patura asistata? E problema Europei o problema sociala, politica, financiara sau e o problema demografica? Dupa parerea mea, Europa are o problema demografica greu de rezolvat, nu e o problema financiara, politica sau economica. Acestea sunt consecintele unei probleme imense demografice.

Va referiti la imbatranirea populatiei?
Dumneavoastra o numiti imbatranire, eu spun varsta populatiei Europei. Va dau un exemplu simplu, Austria. Acum sunt opt milioane de oameni, peste douazeci de ani vor fi 6,5 milioane de oameni; e o tara prospera care nu are datorii externe, care are inca un sistem bancar functional, are crestere economica, nu are somaj, iar rata natalitatii este negativa – 20-25% din populatie vor tine restul de 75% cu pensii, ajutor social, sistem sanitar extrem de costisitor. Daca in China se traieste dintr-o pensie de un pumn de orez sau un dolar pe zi, in Europa de Vest, si incepem si noi incet-incet sa ajungem intr-acolo, se traieste cu o pensie de cateva sute bune de euro pe luna. Nu se poate dezvolta. Dupa parerea mea, pana cand nu va fi adresata si solutionata problema demografica, celelalte vor face societatea nefunctionala.

Prin Top 500 miliardari ati obtinut o perspectiva de ansamblu asupra sectoarelor economice si variatiilor pe diverse sectoare. Acest top v-a permis sa analizati unde au fost cele mai dramatice scaderi sau framantari, turbulente, si in acest context, inclusiv situatia sectorului media. Unde ati situa media in contextul economiei romanesti actuale prin prisma acestui top?
Cu cateva zile inainte de lansarea topului am asistat la congresul asociatiei mondiale a ziarelor (WAN) si am vazut modele de business. Evident, media isi cauta drumul, este intr-o schimbare... internet, hartie, presa tiparita, presa electronica, in ce fel continutul poate fi deontologic dar comercial in acelasi timp? - toate intrebarile oamenilor de afaceri din lumea media de astazi. Raportat la asta, Romania are un handicap imens si o diferenta imensa fata de... nu as vrea sa spun lumea buna, Australia, Japonia, Germania, America, dar o multitudine de tari dezvoltate sau unde economia, democratia si presa au traditie lunga.
Diferenta este ca peste tot presa este condusa ca o afacere, nu este vazuta nici ca un instrument politic, nici ca un instrument de tortura politica sau de avantaj politic, sau de santaj politic, sau de satisfacere a egoului unor oameni care au facut milionul alaltaieri si au si un trust media. Este un model de business. La noi, de ce se face Media? Trusturile sunt conduse de oameni care considera media ca fiind un instrument de presiune, de joc politic, ori sunt conduse de jurnalisti. Amandoua modelele, dupa parerea mea, sunt gresite complet. Presa este un business care trebuie facut ca un business, unde hartia are pret, unde salariul per pagina scrisa este un indicator, unde accesarile sunt un alt indicator, unde performanta jurnalistilor este masurata, si nu prin aceea ca „eu creez” – eu respect unicitatea actului de creatie, dar in afara de creatie exista stiri zilnice, exista indicatori de performanta pentru jurnalisti pe baza caruia un ziar se face sau nu citit.

Prin urmare, considerati ca afacerea de Media in Romania este foarte diferita fata de toate celelalte afaceri prin acest specific si cumva nu se incadreaza neaparat in jocul economic.
Cand 2000 de ziare, reviste, radiouri, televiziuni locale, toate aceste companii, trusturi sau produse s-au nascut din dorinta de a-ti plesni peste fata adversarul politic, fara nici un plan de afaceri (evident, cand banul vine pe robinet si robinetul e legat la un furtun la al carui capat scrie ”Stat”), ele nu-si vor arata niciodata viabilitatea.

Vorbind despre transformarile din interiorul trustului Adevarul din ultimul timp, ati inchis anumite lucruri, dar ati deschis altele. Bunaoara, vorbind despre lansarea recenta a Click FM. Apoi, se vorbeste tot mai mult despre dimensiunea TV a trustului, iar in paralel ati inchis Adevarul de seara. Cum se aseaza toate lucrurile astea in constructia Adevarul Holding?
Se aseaza in aritmetica, nu in contabilitatea sanatoasa a unui trust care se doreste a fi un trust multimedia integrat si profitabil, care are canale de distributie diferite si in mijloc o fabrica de continut. Canalele de distributie trebuie sa fie profitabile. „Dilema veche este o floare la butonul patronului”. Nu! Dilema veche este o publicatie care poate fi perfect profitabila. Adevarul de seara a avut un rol exceptional in dezvoltarea unui numar mare de jurnalisti care au invatat sa lucreze la nivel local si national pentru a produce marfa pentru toate publicatiile trustului, pentru toate canalele de distributie ale trustului, de la Forbes pana la Click FM. Asa cum eu am spus-o in 2009, in vara, nu cred in produsele pe gratis. Adevarul de seara, asa cum a fost el reformulat, ziare regionale cu continut local si pe bani, va avea o sansa buna. Peste tot in lume se dovedeste ca ziarele locale intrec in dimensiune ziarele asa-numite nationale sau cu extindere nationala. Nici in Romania nu va fi altfel, doar ca va dura un timp; eu astazi doresc sa pun trustul pe profit cat mai repede, iar in constructia asta, Adevarul de seara nu avea loc.

Cat de mult s-au schimbat, s-au reajustat obiectivele dumneavoastra de anul acesta in contextul realitatilor economice?
Ne-au crescut substantial veniturile din publicitate. Ca atare, dintr-o placinta mai mica am luat o bucatica mai mare. Citeam astazi in ziarul Adevarul un comentariu fabulos cu privire la ce se intampla intr-unul dintre partidele mari de opozitie zilele astea – in 2002 sau in 2004, un distins baron local le spunea colegilor de la centrul partidului: daca vreti sa castigam alegerile, putem sa o facem in doua feluri, sau crestem ciolanul sau reducem haita. E atat de simplu, pana la urma. E un model de business foarte sanatos. Daca ciolanul scade, proportional trebuie sa reduci si haita. Daca placinta publicitara si sursele de venituri alternative scad si nu reusesti sa le cresti proportional, trebuie sa reduci haita. E simplu.

Care considerati ca au fost atuurile, miscarile inspirate care au condus la aceasta crestere a veniturilor din publicitate?
Reorganizarea trustului sub forma de fabrica de continut, si nu celule de tipul Adevarul, Adevarul de seara, Click, Click pofta-buna etc. In plus, acum un an si jumatate, faptic nu aveam un site adevarul.ro, iar astazi, adevarul.ro este cel mai mare site din media romaneasca, al treilea site overall din Romania si printre primele cinci mii de site-uri din lume. Mi se pare fabulos. Ziarul monetizeaza, site-ul, deocamdata mai putin. Ca atare, prima data mi-am mancat singur o mana cu gurita si acum trebuie sa pun ceva in loc, pentru ca, odata cu cresterea site-ului, am pierdut o buna parte din cititorii ziarului si raportul de trecere a veniturilor pe presa electronica nu s-a schimbat.

Credeti ca tabloidele, fata de alte tipuri de publicatii sau de media, sunt un model de business mai viabil in prezent?
Cred ca piata globala s-a atomizat, cred ca exista produse care se adreseaza unor grupuri foarte specifice de cititori, de consumatori, si altele care adreseaza unui grup mai mare sau merg pe filonul unei comunitati mai mari. Tabloidele au deocamdata in Romania o conotatie mai mult negativa decat buna. Eu cred ca tabloidele pot sa fie publicatii populare si utilitare. Asta nu exclude nimic din ceea ce e in tabloide astazi, cu exceptia masurii lor si a modului de prezentare. Daca oamenii sunt interesati de viata celebritatilor, si asta nu se intampla numai in Romania, sau daca felul in care se imbraca Victoria Beckham e model pentru generatii si sute de milioane de femei, atunci ziarele populare si utilitare sunt viabile. Nu toata lumea vrea sa citeasca filozofia kantiana si metoda de interpretare si intelegere a metodei kantiene. Unii citesc doar colectii de proverbe si sunt perfect fericiti cu acest lucru, nu cred ca cineva trebuie sa interzica publicarea colectiilor de proverbe pentru ca nu sunt indeajuns de profunde. Utilitarul si popularul isi au rolul in societate, fara vulgar, fara agresiv.
Ziarele asa-numite quality, care au tiraj mic pana cand dispar, sunt platforme bune de publicitate, dar au putini cititori. Ziarele populare sau tabloidele au un numar mare de cititori, dar nu sunt platforme bune pentru publicitari sau publicitarii iubesc platforma asta mai putin. Si atunci ajungem la o situatie de ”pat”, un termen din sah – daca faci unul quality, e bun dar nu-l citeste lumea, daca faci unul popular, il citeste toata lumea dar nu vin publicitarii. Indiferent cate modele de business alternativ sau surse de venituri alternative ar exista pentru companiile media, si trebuie sa existe, baza este reprezentata deocamdata pretul publicatiilor si veniturile din publicitate.

Cu ce ganduri incheiati anul?
In primul rand, il inchei cu un gand extraordinar de pozitiv pentru ca tocmai am devenit bunic si din punct de vedere familial e, probabil, cea mai mare realizare dupa propriul copil. Orice s-ar intampla, sunt un bunic fericit. Din punct de vedere profesional, ma uit cu destul de multa retinere la ce se intampla, au americanii o vorba care se potriveste foarte bine in acest context: cautiously optimistic. Sunt prudent-optimist, dar nu atat de mult bazandu-ma pe desteptaciunea reglementatorilor sau a politicienilor. Din nou trebuie sa ma refer la domnul Plesu, pentru care recunosc ca am o simpatie si o admiratie deosebite, care spunea intr-un articol ca are dovada existentei lui Dumnezeu. Dupa ce s-a intalnit cu majoritatea marilor conducatori ai lumii in perioada cat a fost ministru de externe, si-a spus ca, daca lumea totusi functioneaza, asta poate sa se datoreze unei Providente si nicidecum acelor oameni pe care i-a intalnit. Acelasi lucru e perfect valabil si astazi, si pentru politicienii de astazi, si pentru o buna parte dintre oamenii de afaceri de astazi. Daca vom supravietui, daca vom merge inainte, daca lucrurile se vor reglementa, atunci acest lucru va avea in spate doua drivere: o pista de bob, un culoar obligat dat de mersul evenimentelor, deci lucrurile ne imping undeva (indiferent cat am vrea sa facem altfel, limitele, matca e data si mergem pe pista de bob respectiva) si pentru ca Dumnezeu e bun cu noi si, in loc sa ne dea cu bata in cap in fiecare zi, doar ne da semne ca ar trebui sa ne schimbam.
Sunt sigur ca Adevarul Holding va iesi mult mai bine din criza decat a intrat, presupunand ca va exista o iesire din criza. Daca faci lucrurile bine si meticulos, la un moment dat ti se vor intampla lucruri bune. Pe de alta parte, 90% dintre lucrurile, locurile si evenimentele care ne inconjoara nu sunt sub controlul nostru si atunci eu trebuie sa fac doar ceea ce pot eu sa fac, sa restructurez trustul, sa fac un trust mai sanatos, mai flexibil si care sa invinga adversarul printr-un continut mult mai bun decat ceea ce exista in restul trusturilor de presa. Televiziunile, in modelul dupa care functioneaza astazi, dupa parerea mea si nu numai, nu sunt viabile, e un model care nu merge niciunde. Vad in fiecare seara o isterie generalizata pe toate posturile, care poarta numele de talk-show (in care sunt fortat, fara minima interactiune, fara minima interventie, sa inghit o fiertura facuta de altii, care n-are nici gust, nici miros), si ca alternativa telenovelele sud-americane discret amestecate cu stirile de la ora 5, cu morti si violuri. De la M6 pana la canalele specializate, Arte, Mezzo, National Geographic, France 2 sau Russia Today, sunt modele interactive, de urmat. Trustul nostru, Adevarul Holding, cu televiziune, cu radio, cu canalele de distributie sper sa se dezvolte pe baza unui model modern de trust media. Romanul are o tenacitate fabuloasa de a rezista schimbarilor, pana in ultima secunda a ultimului moment, daca nu e fortat de mama natura, de serviciile secrete straine si de inundatii si de cutremure, nu se schimba. Toata omenirea are o frica si o rezistenta la schimbare, dar romanul este campion mondial definitiv si pentru urmatoarele doua secunde. Toti s-au schimbat – cehii, din ‘68, ungurii, din ‘56 tot pregateau o trecere, noi am stat 50 de ani pititi si spuneam bancuri si intr-o zi l-am impuscat in cap. La noi totul trebuie sa fie seismic, nimic nu poate sa fie pregatit. Mergem tot inainte catre stanga si brusc descoperim ca noi toti suntem libertarieni de dreapta... Si nu pentru ca asa am hotarat noi, ci pentru ca s-a terminat drumul, e perete si exista, ca pentru soricei, o singura iesire. In momentul in care avem multiple iesiri, noi ne oprim in fata lor si ne uitam. Trebuie sa fim fortati sa intram intr-un singur tunel si acum criza ne forteaza.


Curs valutar

1 USD = 3.8116 RON
1 EUR = 4.6679 RON

Newsletter

E-mail:

Vreau sa ma abonez
 

Diplomacy | Marketing | Advertising | Media & PR | Entrepreneurship | Business | Personal Journey | Technology
Leadership | Travel | Biz for Sale | Lifestyle | Startups | Intelligent Life | Debate | News | Money