Editia curenta

”Microbul” televiziunii se poate invata la scoala


Oricine il intalneste pe Vlad Ionescu in cadrul Scolii de Televiziune Tudor Vornicu realizeaza, in primul rand, ca este asemenea unui dinam, pare un perpetuum mobile: in fiecare minut vorbind cu un cursant, preluand un apel telefonic, oprind un coleg sa ii spuna ceva, dand indicatii in casca unui cursant care citeste o stire pe prompter. Este inima scolii, nu doar imaginea ei.

A pornit aceasta scoala din pasiune si a transformat-o intr-o afacere de succes, asociindu-se cu Media Consulta si facand din ea o televiziune in miniatura.

Interviu cu Vlad Ionescu, Director General si fondator al Scolii de Televiziune Tudor Vornicu

 

Aventura Scolii de Televiziune Tudor Vornicu a inceput in urma cu aproximativ patru ani, partea de pregatire durand 6 luni. Cum s-a aprins ”scanteia” initiala?

Totul a pornit de la o joaca, intr-o noapte, si chiar in aceeasi noapte s-a transformat in ceva foarte serios.

 

O discutie cu prietenii…

Exact asta a fost, o discutie la o terasa, intre prieteni, discutia fiind serioasa, dar ideea, la inceput, o joaca. Piata a cerut-o. Era perioada de boom economic, 2007-2009, cand televiziunile apareau ca ciupercile dupa ploaie, in fiecare an, toate „ciugulind” de la celelalte televiziuni; era o nebunie pe piata, au ramas atunci departamente descompletate, oamenii ducandu-se intr-un sistem nou, pe care nu il intelegeau. Noi, cei care am facut Scoala, ne confruntam cu o lipsa de forta de munca. Pe acest fond a aparut ideea: o scoala unde sa formezi oamenii pe care sa-i angajezi ulterior, pentru a nu mai asista la pretentii financiare absurde (cresteai un om intr-o televiziune, dupa care pleca in alta parte, unde cerea foarte multi de bani, si nu aveai pe cine sa iei in loc; ca sa-l pastrezi, deci, trebuia sa plusezi la salariu). Repet, discutia a fost una serioasa, ideea Scolii a fost o joaca, transformata, in noaptea care a venit, intr-un plan foarte serios.

 

Pana sa inceapa aceasta scoala de televiziune cum se formau oamenii, in afara de ucenicia pe post?

Nu exista altceva in afara de ucenicia in cadrul unei redactii. Am lucrat 10 ani in trustul Intact, iar in timpul acesta au apelat la mine diferite cunostinte, prieteni de-ai parintilor mei, prieteni de-ai mei care aveau pe cineva care isi dorea sa lucreze

in televiziune, si cred ca am dus 40 si ceva de oameni. Stii cati au ramas din ei? Nici unul. Pentru ca daca intri ca novice, televiziunea efectiv te striveste, are un limbaj specific, un ritm de munca specific, care de multe ori este ingrozitor, are stralucirea ei dar are si partea ei intunecata. Din afara e frumos, le vezi pe Andreea Esca, pe Andreea Berecleanu, pe Simona Gherghe, totul straluceste in jurul lor, dar in spatele unei emisiuni este o munca infioratoare, si nimeni nu stia ce-l asteapta. Si asa a inceput ideea scolii, pentru a-i pregati cumva, simtind ca este loc pe piata. Am facut un calcul zilele trecute, in Romania sunt cateva sute de televiziuni, locale si centrale. La nivel central sunt 72 de televiziuni care emit in limba romana. In medie, sunt 300-400 de angajati in fiecare televiziune, lasand

deoparte ” monstrii”, ca ProTV, trustul Intact, TVR, care au mii de angajati. In total sunt cateva zeci de mii de locuri de munca in televiziune. Intotdeauna va fi nevoie de oameni care sa lucreze in televiziune. Am impresia ca televiziunea, ca numar de locuri de munca, este peste industria auto din Romania sau foarte aproape de asta.

 

Cum ai ales numele?

Scoala s-a lansat cu un nume simplu, Scoala de Televiziune. Dupa asocierea de anul trecut cu Media Consulta, atunci cand Mihai Craiu a cumparat pachetul majoritar de actiuni si a devenit actionar majoritar, a sustinut ideea de a gasi un nume de rezonanta, si a avut dreptate. Pe Tudor Vornicu il cunosteau mai multi decat ma asteptam dar nu suficient de multi pe cat ar fi meritat. Am dus negocierile cu familia sa, avem un act semnat, si cred ca s-a brand-uit mult mai bine. Tudor Vornicu ramane o figura legendara a televiziunii, din punctul meu de vedere el este numarul 1 pentru tot ceea ce a insemnat televiziunea in intregul ei, de cand exista aceasta, din anii ‘50. Copiii care au acum 17-18 ani nu il cunosc, dar nici noi nu am trait pe vremea lui Stefan cel Mare si totusi stim cine a fost.

Faptul ca se numeste Scoala de Televiziune Tudor Vornicu da si o amprenta ideii ca nu este o scoala de asistente TV, ca sa fiu transant, ci este o scoala unde se invata televiziune de la cap la coada, marindu-ti sansele viitoare. Este o scoala care te invata televiziune din maruntaiele ei, nu doar la suprafata, poti invata sa fii producator, operator, monteur, reporter s.a.m.d., absolut orice, pentru ca in televiziune este nevoie de oameni pe toate posturile, nu numai pentru cele de prezentator. Daca tot am amintit de asocierea cu Media Consulta, pot spune ca a fost o decizie inteleapta care ne-a ajutat sa crestem atat din punct de vedere financiar, cat si ca dezvoltare de business. Poti incepe o afacere sau un proiect avand doar o idee inedita si mult entuziasm, dar pentru a te mentine pe piata si mai ales pentru a te extinde trebuie sa aduci de fiecare data ceva nou, iar in plus trebuie sa ai expertiza. Mihai Craiu si echipa pe care Media Consulta International a implicat-o in proiect au asigurat pentru Scoala de Televiziune in primul rand expertiza de business, cea de marketing, media si publicitate, cea economico-financiara. Mihai Craiu e bine-cunoscut pe piata de publicitate si nu numai, fiind printre putinii proprietari de business de media care a investit capital si a dezvoltat companii in plina criza.

Echipa de management a Scolii de Televiziune este formata din persoane competente, care isi stapanesc foarte bine meseria:

 - Alina Florescu, in calitate de Administrator al Scolii si COO, dezvolta, stabileste si supervizeaza implementarea obiectivelor de business si a celor de marketing ale companiei;

- Nicoleta Costache, CFO-ul companiei, asigura partea de dezvoltare economica, implementarea strategiilor financiare, monitorizarea resurselor financiare si a bugetelor;

- Voichita Todor, Directorul Administrativ, organizeaza si coordoneaza activitatea angajatilor, asigura suportul logistic, partea de contracte si achizitii;

- Victor Dumitrel, Directorul Tehnic, elaboreaza planuri de investitii si achizitii tehnologice;

- Bogdan Ionescu coordoneaza proiectele si aplicatiile practice ale cursantilor precum si productiile de programe tv de toate genurile.

 

Inteleg ca sunt patru categorii mari de specializari. Pe zona editoriala, pe zona de tehnic, de make up si pe zona de marketing si vanzari.

Editorialul isi propune sa formeze prezentatori, reporteri, reporteri de live, editori si producatori, pentru ca producatorul este la granita dintre tehnic si editorial. Exista apoi zona aceasta de tehnic (tehnic i-am spus noi, cu toate ca e impropriu, pentru ca tot munca artistica este): cameraman, editor de montaj, regizor de montaj, sunetist si producator, pentru ca si din zona aceasta pot deveni producatori. Zona de make up de televiziune, film, reclame, spoturi publicitare si videoclipuri. E o scoala care se axeaza pe partea de televiziune, film, chiar cu

efecte speciale, spoturi publicitare si videoclipuri.

 

La televiziune, apropo de make up, ritmul este foarte alert. Cat timp are, in viata reala, un make up artist sa aranjeze o vedeta?

Fetele au la dispozitie aproximativ 30-40 de minute, baietii, maximum 7-8 minute, iar un invitat trebuie sa fie gata in 30 de secunde. Cei pe care ii pregatim pentru make up trebuie sa invete sa lucreze in acest ritm infernal dintr-o cabina de machiaj din televiziune. Facand proiecte comune cu editorialul, atunci cand vin 28-30 de oameni care trebuie machiati toti o data intelegi ce inseamna ritmul de televiziune.

 

Intorcandu-ne cu 4 ani si jumatate in urma, care a fost partea frumoasa si care au fost greutatile inceputului?

A fost greu pana am reusit sa fac rost de banii pentru o echipare minimum necesara unei scoli de televiziune – o camera, un platou si o sala de curs. Daca as compara modul cum arata scoala de televiziune atunci cand am inceput cu ceea ce inseamna ea acum, am vedea ca nu au nici o legatura.

 

Vorbeste-mi si despre capacitatile tehnice ale Scolii acum.

Mie imi place sa spun in felul urmator: Scoala de Televiziune Tudor Vornicu este o televiziune in miniatura. Nu avem pretentia ca suntem ProTV la dotari, dar avem 3 platouri total echipate – platoul de talk show, platoul de divertisment si platoul de stiri –, 2 regii de emisie, 10 grupuri de montaj. Fiecare platou are 4 camere cu care poate lucra si cate 4 promptere. Numai pentru partea de teren avem 9 kit-uri complete: masina, camera, microfon, lumini. Sunt televiziuni de stiri care nu au 9 astfel de kit-uri care sa plece pe teren.

 

Inteleg ca aveti in pregatire noi capacitati tehnice…

Construim noi platouri, ne extindem ca spatiu, dar in aceeasi cladire: inca 4 platouri separate, inca 1 regie de emisie, inca 2 grupuri de montaj, inca 4 camere de teren. Avem dorinta si suntem capabili ca intr-un viitor apropiat sa putem emite pe toate retelele de cablu un program propriu. Anul acesta am emis deja in direct pe RCS digital si pe iNES. Vom fi o televiziune decenta, care se vrea a fi televiziunea unei scoli, corecta, curata s.a.m.d.

 

Din perspectiva unui telespectator care schimba canalul si vede aceeasi stire, ce se afla in spatele acestui lucru? Toate televiziunile merg pe niste stiri furnizate de 1-2 agentii de presa si doar le ilustreaza diferit?

Informatia ajunge cam in acelasi timp la toate televiziunile. Pana acum stiam ca la baza se afla agentia de presa, dupa care vin ziarul, radioul si televiziunea. Asa eram noi obisnuiti si asa se invata in facultatile de jurnalism. Ei bine, scoala aceasta te invata ca la baza informatiei a ajuns televiziunea. Informatia si imaginea ajung atat de repede la o televiziune, incat exista redactii intregi de ziare care se uita la televizor si isi fac ziarul din ce vad acolo.

 

Este clar o industrie care moare, nu poti sa faci un ziar plecand de la ceea ce ai vazut televizor…

Da, ziarele incearca sa tina ritmul cu paginile de internet. Sunt ziare care au pagini de internet extrem de bune din care afla informatia odata cu televiziunea. Insa oriunde, intr-o benzinarie, intr-un bar etc., exista un televizor deschis. Televiziunea a ajuns atat de rapida incat iti da imagini de la fata locului inaintea oricarei agentii de presa, este singurul mediu care ajunge in timp real la orice om.

 

Cati studenti aveti anual, care a fost curba de scolarizare?

In primul an am avut 140, iar scoala dura atunci 3 luni. Am trecut apoi la ciclurile de 6 luni, pentru ca mi-am dat seama ca in 3 luni nu poti specializa un om, si am avut 240. In al treilea an am trecut deja la 9 luni si am avut 400, iar anul asta am inceput cu 550.

 

Impresionant. Concureaza cu o facultate.

Noi vrem sa ajungem acolo. Ne dorim sa ne largim capacitatea in asa fel incat sa putem sa scolarizam cat mai multi oameni, pentru ca in acest fel sansele de a iesi pe piata mai multi buni sunt mai mari. Este proportional, din 100 de oameni ies 15 foarte buni, 15 buni, si acesta este si procentul de angajare. Dintre cei scolarizati pana acum, in jur de 750 au terminat scoala, pentru ca exista, bineinteles, si o rata de retragere, si aproximativ 250 lucreaza in televiziune – rata de angajare se apropie de 30%.

 

Exista o specializare la care vin cei mai multi?

Da, partea de prezentare, care este fascinanta pentru cei mai multi cursanti. Bucuria mea este data de faptul ca, daca in octombrie 95% vor sa fie prezentatori, 95% termina dorind sa fie reporteri. Inteleg ca nu poti sa fii prezentator de prima data ci trebuie sa treci printr-o perioada de ucenicie in care iti dai seama ce inseamna in primul rand live-ul. Daca esti un foarte bun reporter si faci live-uri credibile, poti sa fii pe viitor un foarte bun prezentator; te ajuta totodata sa cunosti cate putin din fiecare domeniu din tara asta. Au trecut vremurile cand ajungeai prezentator fara sa-ti dai seama cand.

 

Care sunt numele cu greutate in randul lectorilor?

Teo Trandafir, Raluca Moianu, Virgil Iantu, Vlad Ionescu, din cei cunoscuti. Prin scoala au trecut foarte multi, intre altii Melania Medeleanu, Alessandra Stoicescu. Participa la intalniri cu cursantii si Andreea Raicu, Paula Rusu, si avem si intalniri cu oameni politici – au tinut cursuri Ion Iliescu, Corneliu Vadim Tudor. Sunt si foarte multi oameni care nu sunt cunoscuti de public: Laura Georgescu Baron, care este profesor ATF si unul dintre cei mai buni editori de montaj din tara, Dinu Tarnovan, care este recunoscut pentru sutele de spoturi, pe

partea de imagine, Andreea Radulescu, pe partea de make up, descoperita la Hollywood, care face tot ceea ce inseamna partea de masti a show-urilor de pe Antena 1. Am incercat sa facem o scoala din toate televiziunile, sa nu cream imaginea unui singur trust. La noi sunt oameni de peste tot. Ce este important la traineri: 1) sa fi pornit de jos, nu oameni ajunsi peste noapte vedete, sa-si fi construit cariera foarte solid; 2) sa nu fie patati de scandaluri personale sau profesionale, sa fie exemple personale, profesionale si 3) sa nu trateze scoala aceasta ca pe un job secundar. Am avut cazuri de traineri foarte cunoscuti, carora nu vreau sa le dau numele, care intarziau 2 ore si jumatate la curs. Specific scolii este aceea ca fiecare cursant respecta un orar, dar scoala este deschisa, daca este nevoie, 7 zile din 7. Oricine poate sa ia camera si sa faca proiecte singur, important este sa vrea sa invete, si acestia sunt oamenii care au sanse dupa aceea.

 

In ce masura Scoala are un aspect teoretic si in ce masura unul practic?

Pana la urma, si partea teoretica este o parte practica, pentru ca nu tinem, de exemplu, teoria unei stiri. Cand facem cursul despre o stire, poate 90% este practic, pentru ca mergem efectiv pe partea care se cere acum in televiziune.

Pentru partea teoretica, daca vrei, exista facultatea de jurnalism, unde se face numai teorie.

 

Care este perioada de inscrieri, unde se gasesc mai multe informatii despre Scoala si ce criterii de baza trebuie sa indeplineasca cei care vor sa aplice?

Perioada de inscrieri este tot timpul, daca vrei. Pentru ca Scoala de Televiziune trebuie sa traiasca si financiar, perioada de inscrieri incepe in februarie-martie, cand este o reducere de 25%, daca nu ma insel, continua in aprilie, mai, iunie, cand reducerea este de 10%, si apoi in vara, la pretul intreg. Cursurile incep pe 15 octombrie. Cam 30% din oameni se inscriu acum, in aceasta perioada a anului, iar restul atunci cand este campania publicitara puternica, in lunile septembrie si octombrie. Informatii se pot gasi pe scoaladeteleviziune.ro sau la sediul nostru din Sos. Dudesti-Pantelimon nr. 1-3 (Statia de metrou REPUBLICA)

sau la cel din Lipscani. Criterii de admitere nu exista, ne adresam tuturor, pentru ca am vazut oameni care nu au trecut bacalaureatul si au fost extrem de buni in televiziune si oameni cu 3 facultati care nu au facut fata, colegi de-ai mei, din Realitatea, din trustul Intact, de peste tot pe unde am lucrat. Iti dau exemplul meu personal – mie nu mi-a cerut nimeni nici o diploma niciodata. In orice om poate sa zaca un foarte bun realizator, monteur s.a.m.d. Vin copii care sunt in clasa a XI-a si care monteaza extraordinar, numai ca gandurile lor nu sunt structurate – dar au niste idei proaspete pe care nu le gasesti usor la oameni cu multi ani de experienta. Cine vine este bine venit.

 

Care ar fi factorul de noutate sau elementul pe care veti insista in noua

campanie?

Anul acesta am avut parte de o generatie foarte buna, foarte multi copii talentati;

foarte multi dintre cei care sunt acum in scoala sunt deja angajati, si nu ii

trimitem noi, ci invata aici cum sa se angajeze. Acesta este un lucru extrem de

important, pentru ca nu promitem locuri de munca, ar fi absurd. Pentru a reveni

la intrebare, cred ca elementul de noutate o sa fie acela ca va fi o vara cu cei

mai multi oameni angajati dupa absolvirea unui ciclu de 9 luni.



Curs valutar

1 USD = 3.4607 RON
1 EUR = 4.4176 RON

Newsletter

E-mail:

Vreau sa ma abonez
 

Diplomacy | Marketing | Advertising | Media & PR | Entrepreneurship | Business | Personal Journey | Technology
Leadership | Travel | Biz for Sale | Lifestyle | Startups | Intelligent Life | Debate | News | Money