Editia curenta

În România se poate face turism la standarde occidentale!


Vacanţa de vară pentru cei mici, dar şi pentru cei mari bate la uşă, de aceea Happy Tour Group s-a pregătit cum se cuvine pentru a răspunde şi celor mai aprinse dorinţe ale românilor, după buget, desigur... Românii adoră marea, se ştie, oferta turistică a HTG* pentru acest capriciu văratic fiind, drept urmare, foarte bogată. Puteţi alege Antalya, destinaţia favorită a ultimilor ani, grupul de companii având 7 zboruri pe săptămână spre această regiune din Turcia cu resort-uri care mai de care mai ispititoare, insulele greceşti Kos, Santorini, Corfu, Rodos, Creta sau Ciprul, foarte căutate de asemenea, datorită  proximităţii dar şi ofertei lor excepţionale, ori Spania – Tenerife, Mallorca sau Malaga.

Un interviu inedit despre ce înseamnă să fii de ani de zile liderul agenţiilor de turism din România, despre succesele recente şi, nu în ultimul rând, despre esenţa imaginării unui brand de ţară util.


Interviu cu Javier Garcia del Valle,
Vicepreşedinte Executiv / CEO Happy Tour Group

Iarna care a trecut a fost una grea, cu multa zapada, creand premise pentru partii de schi excelente, dar impiedicandu-ne sa ajungem la ele din cauza blocarii drumurilor. Cum s-a resimtit vremea nefavorabila in operatiunile Happy Tour Group?

Afacerile Happy Tour Group nu au fost afectate de vremea nefavorabila deoarece noi le oferim consumatorilor de turism o varietate de modalitati de cumparare – rezervari online, prin Paravion.ro, si /sau posibilitatea de a achizitiona pachete turistice de la agentiile Happy Tour prin e-mail ori telefonic, pentru ca turistii nostri corporate si individuali sa economiseasca timp si sa nu aiba de suferit din cauza conditiilor atmosferice, nici iarna, nici acum cand romanii au de luptat cu canicula. Platile si primirea documentelor de turism se pot face fara ca turistii sa se prezinte la unul dintre birourile noastre. Bineinteles ca vremea neprielnica a ingreunat ajungerea la anumite destinatii, in special in Romania, fapt care ar trebui sa dea de gandit autoritatilor si sa investeasca mai mult in reteaua de drumuri pentru a face accesibila cat mai multor persoane extraordinara oferta turistica a Romaniei. Afacerile noastre au prosperat si intr-o iarna ca cea prin care am trecut pentru ca am avut produse turistice charter in Dubai, Malaga, Palma de Mallorca, destinatii calde, unde toata lumea isi doreste sa evadeze pe timpul iernii. Sigur ca atunci cand temperatura se apropie de -18oC visezi sa pleci in Dubai, de exemplu, pentru a te bucura de soare si de plaja. Eu si familia mea suntem din Malaga, iar atunci cand aici sunt -18oC, acolo sunt 14-15oC, o diferenta foarte mare, de aceea recomand cu caldura vacantele in Spania, atat cele de iarna cat si cele de vara. Pe fondul vremii nefavorabile, Paravion.ro, agentia online a HTG*, a avut in ianuarie o crestere de trei cifre, comparativ cu perioada corespunzatoare a anului trecut. Intr-o singura saptamana din februarie, vanzarile au crescut cu peste 130%. Acest boom a fost posibil datorita profesionalismului echipei dar si investitiilor in tehnologie. Recent, Paravion Tour a primit premiul pentru „Cea mai buna agentie de turism online din Romania” in cadrul Galei Premiilor de Excelenta Hotel Tourism&Leisure Investment Conference, prin votul a peste 40.000 de persoane si al unui juriu alcatuit din profesionisti din industria hoteliera, din agentii de turism, din marketing sau IT, oameni care cunosc domeniul si in care poti avea incredere ca ofera o evaluare corecta.

Au existat nu demult o serie de initiative ale Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului de promovare a Romaniei ca destinatie turistica. Daca ati fi consilier al ministrului, ce l-ati sfatui sa aiba in vedere cu prioritate pentru promovarea tarii? Credeti ca ar trebui sa ne promovam ca tara sau sa evidentiem anumite obiective turistice specifice?

De ce ar trebui sa alegem una dintre variante si nu am incerca sa le dezvoltam pe amandoua? Sunt doar de trei ani aici, dar cred ca mai intai ar trebui sa asezam Romania pe harta turistica mondiala ca o destinatie de prim rang, pentru ca, din pacate, acum nu se regaseste acolo. In al doilea rand, as vrea sa va vorbesc despre ceva ce am observat aici si care cred ca trebuie schimbat: raportarea la Dracula. Am sesizat faptul ca romanii nu se simt in largul lor cand discuta despre acest subiect, insa eu am facut un mic test cu cativa prieteni din America: le-am spus ca traiesc in Romania iar ei mi-au spus „Nu stim la ce te referi, ne poti spune mai mult?”. Am replicat: „Ati auzit de Dracula?”; raspunsul lor: „Bineinteles, Transilvania”, la care am completat: „Ei, Transilvania este tinut romanesc!” Cunosteau deci Romania, stiau, de fapt, de Dracula si de Transilvania, dar nu aveau cunostinta de cuvantul „Romania”, de marca „Romania”. Revenind la intrebare, de ce nu exploatam ceea ce are notorietate? Sa luam ca exemplu Spania: Arat a toreador? Nu sunt toreador, nu ma lupt cu taurii, dar daca merg oriunde in lume si sunt intrebat care este tara mea natala, mi se spune: „Spania, toreadori, flamenco...”. Sigur, nu suntem toti toreadori, nu ne luptam cu totii cu taurii si nici nu dansam cu totii flamenco, insa acestea sunt marcile noastre cheie. De ce nu le-am folosi? Daca vezi la televizor pe cineva dansand flamenco, faci imediat legatura cu Spania. De ce romanii nu exploateaza mitul lui Dracula pentru a promova Romania si se incapataneaza sa asocieze promovarea Romaniei folosind Delta sau Carpatii, care nu apartin exclusiv Romaniei? Credeti ca cineva din America Latina, din Asia sau din America de Nord stie unde se afla Carpatii? Este ca si cum Italia ar promova Apeninii – una din zece persoane ar putea sti unde se afla acestia. De ce sa nu promovam ceva ce este deja cunoscut si sa-l asociem cu Romania? Evident, pentru a promova valorile pozitive ale Romaniei prin intermediul lui Dracula trebuie sa fim creativi, ceea ce nu este usor dar nici atat de greu pentru ca romanii sunt vestiti pentru inventivitatea lor. Sunt cetatean strain si nu as vrea sa comentez sloganul care exista in prezent, „Explore the Carpathian Garden”, dar pentru mine, Javier Garcia del Valle, acesta nu exprima cel mai bine Romania. Aceasta tara are nenumarate frumuseti.
Atunci cand am venit aici am vazut mai intai Bucurestiul, care este un oras mare, modern, insa adevarata frumusete a locului am intalnit-o atunci cand am calatorit prin tara si am ajuns in Delta, in Transilvania, in Bucovina. Daca Spania, Germania sau orice alta tara ar avea Delta de aici, veniturile pe care le-ar obtine prin valorificarea unei astfel de atractii turistice ar fi uriase. Trebuie sa promovam Romania, insa inainte de a-i invita pe oameni aici trebuie sa fim pregatiti sa-i primim cum se cuvine. Ceea ce s-a intamplat la finala Europa League a fost o demonstratie fantastica a faptului ca Romania poate face fata unei astfel de provocari. Foarte multi prieteni de-ai mei au venit atunci in Bucuresti, iar cand i-am intrebat cum se simt aici mi-au spus ca romanii sunt prietenosi, intotdeauna cu zambetul pe buze, dornici sa te sprijine, sa te ajute sa-ti rezolvi problemele de orice fel. De ce nu am promova asta? Pentru ca, din nefericire, imaginea pe care o avem in afara – si spun „o avem” deoarece, asa cum am mentionat in mai multe randuri, ma simt in parte roman, traind aici alaturi de familie – nu este cea mai buna. De fiecare data cand calatoresc si ii spun cuiva ca traiesc in Romania, ma intreaba la plecare „A, Romania, cum e acolo, iti este bine?”. Cand plec in Marea Britanie, in Franta sau in Germania, nimeni nu-mi pune astfel de intrebari. De ce? Pentru ca asta este perceptia lor. Si este lucrul pe care trebuie sa-l schimbam. Trebuie sa prezentam Romania ca pe o tara vie. La ultimul ITB de la Berlin standul Romaniei era complet negru. Repet, aceasta este perceptia mea, insa daca sunt interesat de o vacanta, caut ceva placut, vesel, colorat, nu negru, pentru ca ma intristeaza. Trebuie sa schimbam aceasta perceptie si sa spunem Romania este mai mult decat iti poti ima gina. Compar in permanenta Romania cu Spania pentru ca este tara mea si pentru ca in cei 27 de ani ai mei de turism am vazut multe campanii, unele niste fiascouri uriase, altele foarte bune. Ultimele pe care le-am vazut in Spania erau de tipul „we need you” sau „we miss you” sau „everything under the sun”. Aici insa: „Explorati gradina Carpatilor”, un slogan destul de impersonal. O alta problema este aceea a accesului la siturile turistice romanesti. Happy Tour Group a organizat si organizeaza foarte multe circuite dar s-a confruntat si cu cereri de genul „Vreau sa vizitez Delta, vreau sa vizitez manastirile din nordul tarii si bineinteles Transilvania, plus ca vreau sa stau 4 zile in Bucuresti, iar in total am la dispozitie 8 zile.” A trebuit sa le raspundem: „Poti sa uiti de acest gand, nu ai nici o sansa. Iti trebuie cel putin doua saptamani pentru asta, din cauza traficului, a soselelor, a infrastructurii.” Cu alte cuvinte, trebuie sa „vindem” Delta, trebuie sa „vindem” Carpatii, Transilvania, manastirile din Bucovina, Bucurestiul, dar totodata trebuie sa „vindem” Romania pentru ca Romania este o tara minunata. Si trebuie sa spunem asta si sa o spunem incontinuu. Pentru o tara ca Spania, Marea Britanie sau S.U.A. sunt necesare 10 spoturi pe an, dar pentru o tara ca Romania este nevoie de 30 sau de 40 pentru ca tara nu este cunoscuta. Trebuie sa cheltuim cu mult mai mult in aceasta directie. Am vazut de multe ori si m-a intristat sa aud unele persoane plangandu-se de cheltuielile implicate de promovarea turistica a tarii. Spania nu se afla in faliment datorita turismului. Si aici, in Romania, se poate trai din turism; turismul vazut ca o industrie, nu ca un supliment la altceva, pentru ca el poate crea locuri de munca, poate aduce profit si foarte multe investitii – multe lanturi hoteliere mari ar fi incantate sa intre pe aceasta piata daca ar intalni conditii care sa permita acest lucru.

Ca un comentariu la acest subiect, legat de ceea ce s-a spus mai sus, cativa suporteri spanioli care voiau sa ajunga la finala Europa League de la Bucuresti si-au facut rezervare pentru zbor cu avionul la Budapesta.

Cred ca in ceea ce-i priveste pe acesti suporteri a fost si o lipsa de informatie. Pentru ei Bucurestiul nu era un oras foarte cunoscut, insa Budapesta da. Este pacat ca se intampla asta.

Vacanta de vara se apropie si as dori sa va intreb care sunt obiceiurile de cumparare de vacante ale romanilor, din ceea ce ati observat.

Vacanta de vara a venit! Romanii devin din ce in ce mai experimentati in materie de turism, stiu ce-si doresc, stiu cat costa serviciile si ce le poate oferi o destinatie sau o agentie de turism. Antalya ramane destinatia nr. 1 in topul preferintelor romanilor, din mai multe motive: este foarte aproape de noi, la aproximativ doua ore de zbor cu avionul, are multe resort-uri de 5 stele foarte frumoase si are conceptul all inclusive, care este foarte bun in perioade de criza – platesti costul excursiei si stii ca nu va mai fi nevoie sa cheltuiesti nimic.

Este o certitudine.

Exact. Este un aspect foarte important intr-o perioada de criza, mai ales pentru familii. Daca ai trei copii si calculezi pranzurile, cinele, bauturile, inghetata etc., la final ajungi la o suma enorma. Conceptul all inclusive inseamna plata unei sume la inceput, in functie de bugetul alocat, si asta este tot. Romanilor le place foarte mult acest sistem. Numai noi avem 7 zboruri pe saptamana din Romania spre Antalya – din Bucuresti, Cluj-Napoca, Satu Mare si Bacau. Insulele grecesti, Kos, Santorini, Corfu, Rodos, Creta dar si Ciprul sunt foarte cautate de asemenea, datorita proximitatii dar si ofertei lor exceptionale. Acestora li se alatura Spania – Tenerife, Mallorca sau Malaga, toate oferind resort-uri la mare, pe placul romanilor. Evident, si vacantele tailor made sunt in voga.

Pentru ca ati amintit Grecia, se poate spune ca exista un impact al problemelor resimtite de aceasta tara in ultima vreme asupra interesului pentru excursii acolo?

Cinstit vorbind, continui sa le spun turistilor si prietenilor mei ca nu exista nici un motiv de ingrijorare, dar turismul este foarte sensibil la astfel de evenimente, indiferent ca sunt de mai mare sau de mai mica amploare. Iar asta pentru ca pana la urma iti zici „De ce sa merg acolo cand am de unde alege? O sa merg poate la anul sau cine stie...” Deci un impact exista. In acelasi timp, vreau sa va spun ca oamenii care au fost in vacanta in Grecia s-au intors spunand ca totul este fantastic, ca este momentul potrivit pentru a merge in insule intrucat preturile au scazut foarte mult. Grecia este tara membra a Uniunii Europene, astfel ca nu exista nici un dubiu cu privire la securitatea personala, se poate merge in siguranta, au multe de oferit si preturile sunt convenabile – imaginati-va ca puteti merge in insulele grecesti cu mai putin de 199 de euro plus taxe, incluzand hotelul si zborul.

Nici la Marea Neagra nu poti merge cu acesti bani!

Aveti dreptate. Este cel mai bun moment de a merge intr-o astfel de vacanta. Asa cum am spus mai sus, Grecia este o tara sigura, iar apoi, grecii sunt foarte deschisi, foarte prietenosi si stiu ca au nevoie de turism. Acelasi lucru il pot spune si despre Mallorca, Costa del Sol, Tenerife – ii intampina cu bratele deschise pe romani iar preturile sunt bune deoarece nici Spania nu este intr-o situatie economica foarte buna.

Ati observat vreo scadere in bugetul de vacanta, in special al celei de vara?

Sa spunem altfel: clientii au devenit mai constienti de valoarea banilor pe care ii au la dispozitie. Se gandesc de doua ori inainte de a lua o decizie, si este un lucru normal. Partea buna este aceea ca vacanta nu mai este un lux, ci o necesitate. Va mai puteti imagina viata fara o vacanta? Stresul s-a accentuat, presiunea pe umerii oamenilor este din ce in ce mai mare, incat ai nevoie de o pauza, trebuie sa pleci, indiferent ca mergi in Maldive, in Seychelles sau intr-o destinatie exotica ori la Mamaia, in Antalya, in Spania sau in insulele grecesti. Cei mai multi dintre romanii cu venituri medii au devenit mai atenti cu banii dar continua sa calatoreasca. Nu vor mai cheltui poate la fel de mult ca in anii anteriori; daca obisnuiau sa-si cumpere doua excursii optionale, de exemplu, acum nu vor merge decat intr-una, daca mergeau la un restaurant elegant intr-o seara, acum vor renunta la asta si se vor distra doar intr-o taverna. Dar vor continua sa plece in destinatiile preferate. Romanii cu venituri mari si foarte mari au prins gustul luxului si uneori isi permit vacante cu adevarat de vis.

Exista noutati in oferta companiei, noi destinatii, noi resort-uri, altceva care se poate dovedi de succes?

Sunt cateva destinatii aflate in crestere. Ele nu sunt noi pe aceasta piata, dar nu se adreseaza publicului larg. De exemplu, sunt cereri nu doar pentru Dubai, ci pentru intregul spatiu al Emiratelor – ni se spune, de pilda, „Zbor la Dubai dar nu vreau sa stau pe loc, imi doresc sa merg in Qatar.” Aceasta atitudine o intalnim la persoanele care merg foarte des intr-un anumit loc. Cei carora le place Africa de Sud merg in safariuri. Apar astfel noi destinatii. Pe de alta parte, observam o crestere foarte mare a city break-urilor – vacante de aproximativ 4 zile, cu plecari joia si intoarcere sambata, duminica sau luni dimineata”. Oamenii isi spun „Am un buget limitat, si atunci, in loc sa petrec o saptamana sau doua intr-un singur loc, prefer sa plec in 4 city break-uri fixate in diferite zile pe parcursul unui an.”

Care sunt trendurile in calatoriile de afaceri comparativ cu anul trecut?

In Romania exista 5-6 jucatori importanti in turismul de afaceri, care sunt, toti, in relatie cu nume mari in domeniu. Noi suntem reprezentantii FCm Travel Solutions, care a primit, cu doua luni in urma, titlul de „The world’s leading travel management company”. Ceea ce se poate observa cu mai mare claritate este alinierea companiilor la strategia marilor jucatori care-si doresc contracte globale, multinationale. Decidentii din corporatii sunt atenti si la ultimul banut pe care-l cheltuiesc, ceea ce este normal, iar sarcina Happy Tour Group este de a le oferi mijloacele prin care sa poata controla bugetele cat mai bine. Cei din mediul corporatist continua sa calatoreasca, nu-si pot stopa plecarile deoarece trebuie sa-si conduca mai departe afacerile, insa este adevarat ca se gandesc de doua ori inainte de a face o cheltuiala. Daca, spre exemplu, inainte aveau o intalnire miercuri in Austria si plecau de marti si se intorceau joi, acum pleaca miercuri dimineata si se intorc miercuri seara, scutind plata unei nopti sau a mai multor nopti la hotel. Isi maximizeaza astfel investitiile, iar noi ii ajutam sa-si respecte planificarea bugetara.

Ati mentionat mai devreme o crestere de 3 cifre pentru Paravion.ro intr-un anumit moment al anului. Ce ne puteti spune despre pozitia companiei pe piata, au existat schimbari semnificative in ceea ce priveste cota de piata?

Astazi HTG* detine o cota de piata de aproximativ 15% si speram sa crestem. Ne dezvoltam pas cu pas – anul acesta, comparativ cu anul trecut, am avut o crestere cu doua cifre intr-o perioada similara. Nu exista intrari noi la acest nivel, ci doar schimburi de locuri intre primii 10. Ne bucuram ca suntem intotdeauna primii, ca suntem, de departe, lideri. Ceea ce se poate observa este o reproducere, de catre unele companii, a modelului urmat de noi – incearca sa fuzioneze si sa se consolideze. Marginile de profit pe care le aveam acum 4 ani astazi nu mai exista si nu sunt semne ca ar reveni. Astazi companiile aeriene nu mai cedeaza comision, deci singurele margini pe care le putem obtine sunt de la client. Si, din cauza acestui razboi deschis al scaderii preturilor intr-un mod nebunesc, comisioanele noastre scad din ce in ce mai mult; este motivul pentru care companiile mici nu vor mai putea supra vietui si vor trebui sa se consolideze. Cu toate acestea, cele 10-15 agentii aflate in top isi pastreaza pozitia si sunt in afara pericolului. Sunt mandru sa spun ca Happy Tour este de 11 ani lider, iar performantele companiei au fost reconfirmate si in acest an, cand HTG* a primit titlul de „cea mai buna companie de turism din Romania”. Anul trecut aveam 30 de puncte de vanzare, acum avem 74, iar la sfarsitul anului speram sa ajungem la 100. Daca anul trecut am avut 15% din piata, in 2012 vom creste.

Care este parerea dumneavoastra despre mutarea zborurilor de pe Baneasa pe Otopeni?

Consider ca este o decizie buna, pentru ca in caz contrar ar fi trebuit sa se modifice terminalul, care nu este pregatit sa primeasca turisti. Este prima imagine a Romaniei pe care cineva o vede la sosire si ultima pe care o vede la plecare. Sunt de acord cu hotararea luata, aeroportul Otopeni este un aeroport placut, un model, dupa renovare, chiar daca mai sunt cateva aspecte de finalizat, in zona de check in si la terminalul sosiri. De fapt, preferam ca avionul cu care veneam sa aterizeze la Otopeni pentru a evita Baneasa – cand ajungi pe aeroport nu trebuie sa te lupti pentru a-ti recupera bagajul. Nu aceasta este imaginea Romaniei; din contra, este o imagine care trebuie evitata.

Ce obiective aveti pentru aceasta vara si apoi pana la sfarsitul anului?

In primavara-toamna anului 2012, Happy Tour Group, proprietate GED Capital, prin turoperatorul sau Prestige Tours are contractate 16 zboruri charter pe saptamana, aproximativ 25.000 de locuri in avion, dublu fata de anul trecut; un numar important de circuite (organizate de agentia Happy Tour), croaziere si produse tailor made peste tot in lume. Pachete charter se vand prin agentiile de turism din intreaga tara dar si online pe Paravion.ro. Este o crestere foarte mare pentru Romania unde, in realitate, exista foarte putini turoperatori in adevaratul sens al cuvantului. Le garantam turistilor si partenerilor nostri ca Happy Tour Group, reprezentant in Romania al FCm Travel Solutions, este un grup de companii stabil din punct de vedere financiar. Avem cea mai buna echipa de profesionisti, cele mai competitive pachete turistice, cea mai performanta tehnologie. Suntem o afacere cu standarde occidentale, oferim calitate pentru ca pozitia noastra de lideri si filosofia companiei ne obliga sa fim cei mai buni, iar produsele turistice vandute prin reteaua proprie si de agentii asociate HTG* sa fie cele mai performante.

 

HTG* – Happy Tour Group

Foto: Sebastian Moise



Curs valutar

1 USD = 3.8116 RON
1 EUR = 4.6679 RON

Newsletter

E-mail:

Vreau sa ma abonez
 

Diplomacy | Marketing | Advertising | Media & PR | Entrepreneurship | Business | Personal Journey | Technology
Leadership | Travel | Biz for Sale | Lifestyle | Startups | Intelligent Life | Debate | News | Money